Groep 1; Anneke, Bert, Amber, Iris V, Joy, Anke en Rik
Dinsdag 30 april, dag 4.
De dag is weer op tijd begonnen met een frisse douche en een goed ontbijt. Na de laatste voorbereidingen is het weer tijd om naar de scholen te vertrekken. Nu is het nu tijd om onze ‘Buddy’ te zoeken. We komen aan tijdens een geweldige Engelse les, die wordt vorm gegeven met Afrikaanse dans en zang. We worden door een hoop enthousiaste kinderen mee naar buiten getrokken, waar we Anneke aantreffen. Helemaal in haar element is zij daar met groep 6 een rekenactiviteit aan het doen met de getal kaarten tot 100. Dit brengt ons alle energie om onze Malawiaanse collega te zoeken om mee samen te werken. Aan het eind van de dag hebben alle buddies elkaar gevonden en de samenwerking opgestart. Voordat onze bus ons komt ophalen, willen kinderen ons ook nog iets bijbrengen van de Afrikaanse dansen. Rik voelt zich hierbij helemaal thuis in deze cultuur. Na een avond met spelletjes, gezelligheid en grappen wordt het toch tijd om naar bed te gaan, want de volgende dag begint weer vroeg.
Woensdag 1 mei, dag 5 (Nationale feestdag)
Bij de meeste van ons gaat de wekker al voor 6:00 af. We zijn klaar om, op de schoolvrije dag, een leuke sport- en speldag neer te zetten voor de kinderen. Alles wat we tot in detail uitgewerkt hebben, blijkt (eigenlijk wel naar verwachting) anders te lopen. Natuurlijk voor ons geen probleem: de innerlijke flexibiliteit komt bij iedereen naar boven. De hele ochtend hebben ongeveer 400 kinderen zich kunnen vermaken met een aantal Hollandse en internationaal bekende spelletjes. Alle kinderen en leerkrachten waren enthousiast betrokken. Ter afsluiting spelen we een gezamenlijke voetbal wedstrijd, het ‘international teachers team’ tegen het super fanatieke kinderteam. De spannende wedstrijd eindigt in een welverdiend gelijkspel. Terug op ons, is er vrije tijd te besteden om te genieten van de zon (in sommige gevallen lekker verbranden) of om de lokale markt te bezoeken. Na een team vergadering, het avond eten en de dagelijkse spelletjes avond, komt deze drukke, maar vooral leuke dag tot een einde.
Groep 2; Iris S, Aziza, Tessa, Miranda, Abegail, Marlies T, Marrit , Linda.
Dinsdag 30 april, dag 4.
De tweede dag dat we naar de scholen gaan is aangebroken. Vol energie en goede plannen komen we aan op de school. We zijn blij om te zien dat er aanzienlijk meer leerlingen aanwezig zijn dan de dag ervoor. Vandaag hebben we allemaal een aantal lessen en activiteiten voorbereid om uit te voeren. Onwennig, maar enthousiast, staat iedereen voor de klas. Vol spanning kijken de leerlingen ons aan, voor ons is het spannend en nieuw, maar de voor de leerlingen is dit natuurlijk ook het geval. Met behulp van de Malawiaanse leerkrachten, die daar waar nodig het Engels vertalen naar Chichewa, weet iedereen mooie, maar vooral leerzame lessen neer te zetten. Ook hebben we lessen van de leerkrachten geobserveerd en besproken wat hun hulpvraag is.
Gedurende de dag komen de leerlingen steeds meer los. Al snel zijn we spelletjes als tikkertje aan het doen en weten de leerlingen wat een high five is. We zien de leerlingen opbloeien en lachen. We zijn blij dat het ijs is gebroken. Aan het einde van de schooldag krijgen we een schitterende rondleiding van twee docenten door het dorp. Deze rondleiding is van grote waarde, want op deze manier komen wij met de gehele gemeenschap in contact. Voldaan keren we terug naar onze accommodatie om daar de sportdag voor de volgende dag voor te bereiden.
Woensdag 1 mei, dag 5.
Vandaag zijn we vroeg uit de veren, een bijzondere dag staat op de planning, namelijk de sportdag. 1 mei is hier ook dag van de arbeid, dus een vrije dag. De leerlingen en leerkrachten zijn geïnformeerd over de sportdag, maar hoeveel mensen aanwezig zullen zijn is natuurlijk de grote vraag. Om 7.40 komen we aan en er staan al kinderen. Ons doel is om leuke activiteiten neer te zetten met spullen die in de natuur beschikbaar zijn. Samen met de kinderen hebben we plastic verzameld, waarmee de kinderen in mum van tijd ballen hebben gemaakt. Met takjes maken we lijnen en ga zo maar door. Om 8.15 begint de sportdag voor de onderbouw. We beginnen met dansen, waarna de leerlingen in vier groepen opgedeeld worden. We hebben vier activiteiten en draaien steeds door. De leerkrachten komen bij een onderdeel staan, wanneer we doordraaien blijven zij hier staan om het aan de nieuwe groep uit te leggen. Op deze manier kunnen de leerkrachten de activiteiten eigen maken, zodat zij deze vaker in kunnen zetten. Ter afsluiting leren we de Tsjoe Tsjoe Wah aan. Dit horen we een tijd later nog steeds. Om 10.00 begint de sportdag voor de bovenbouw. Hier is het principe hetzelfde, maar dan met andere activiteiten. Ter afsluiting van de sportdag gaan we touwtrekken met iedereen die aanwezig is. Het touw is gemaakt van de binnenkant van autobanden. En wat een geweldig succes is dit! In een gigantische cirkel staat iedereen om het touw heen. We trappen af met een wedstrijd, wij tegen de Malawianse leerkrachten. Iedereen schreeuwt het uit van plezier, en uiteraard verliezen wij. Zo vinden er vele wedstrijden plaats , met als hoogtepunt de winst van de jongens van groep 8 tegen de mannelijke leerkrachten. Plezier staat deze dag centraal en wat hebben we gelachen en genoten! De band met de leerlingen en leerkrachten is ontzettend gegroeid!
Groep 3: Kasolo primary school (Aukje, Afke, Felicia, Marlies v/d Burg, Rosemarie, Iris E., Dorien, Nadia en Lina4
Dinsdag 30 april, dag 4
Bij aankomst ontmoeten we de directrice Margret, een enthousiaste vrouw die strijdt voor vrouwemancipatie en onderwijsontwikkeling in Malawi. Zij is dolenthousiast over dat wij haar team komen helpen. Vandaag wederom een dag van lessen volgen, observeren en feedback geven. Ook hebben wij tijdens verschillende lessen de leerlingen vli, vla vlo en hoofd, schouders, knie en teen aangeleerd om het ijs te breken.
’s Middags zijn we voor het eerst de markt opgegaan. Indrukwekkend hoeveel kraampjes er staan met vlees, vis (metnoten, rijst, specerijen, bakjes, flesjes en stoffen. Tijdens het lopen worden er vele ogen op ons gericht en worden we vol nieuwsgierigheid aangekeken over wat wij hier komen doen. Daarnaast zien we ook veel fietstaxi’s dit is naast de benenwagen het meest gebruikte vervoer waar de Malawiaanse bevolking gebruik van maakt.
Woensdag 1 mei, dag 5
Om 6:45uur staan we in de startblokken om naar school te gaan. We hebben een actieve dag voor de boeg. We hebben namelijk voor de leerlingen en Malawiaanse collega’s een sportdag georganiseerd. Het is alleen de vraag of zij vandaag ook allemaal op komen dagen, want het is de dag van de arbeid. Normaal gesproken zijn de leerkrachten en leerlingen dan vrij. Bij aankomst zijn we al blij verrast doordat er al leerlingen staan te wachten. We worden net als andere dagen enthousiast en liefdevol ontvangen. Ook zijn er moeders die komen kijken. We starten de warming-up met gitaar en muziek. Hierna beginnen we aan de 5 sportactiviteiten met eerst de onderbouw en later de bovenbouw leerlingen. De Malawiaanse collega’s helpen met het indelen van de kinderen in groepen en bij het vertalen van de instructies in het Chichewa. De kinderen vinden het namelijk nog lastig om Engels te begrijpen. We treffen veel enthousiaste leerkrachten. Zij vinden het leuk om nieuwe spellen van ons te leren en willen hier ook gebruik van maken in hun lessen.
Na de sportdag krijgen we nog een rondleiding door het dorpje vlak naast de school door onze vrouwelijke schoolleider en twee leerkrachten. We zien waar onze leerlingen wonen en hoe zij leven. We zien met eigen ogen op welke manier de armoede heerst in dit land. Men maakt de bakstenen voor de kleine huisjes zelf in een oven. De huisjes zijn niet bestand tegen het vele water tijdens het regenseizoen. Ook hebben we het vrouwelijke dorpshoofd ontmoet. Zij stimuleert in haar dorp dat de kinderen naar school gaan. Wederom een indrukwekkende dag waarin we weer nieuwe ervaringen hebben opgedaan en mooie herinneringen hebben gemaakt!
P.S. Buiten dat we hard werken hebben we ook de tijd om te ontspannen en stoom af te blazen
Reacties (31)